7 marzec 2021
Category:
Blog
Comments: Możliwość komentowania Rajd Karkonoski została wyłączona

Rajd Karkonoski

Przez lata Rajd Karkonoski był jednym z najbardziej emocjonujących wyścigów samochodowych w kraju. Uznawany za jeden z najtrudniejszych, cieszył się niezwykłą atmosferą i prestiżem. Do tego rozgrywano go w malowniczej okolicy Jeleniej Góry.

Czym był rajd karkonoski?

Rajd Karkonoski był jednym z najważniejszych wyścigów w kraju. Przez wiele lat stanowił rundę RSMP, czyli Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Był również Eliminacją Mistrzostw Europy, a także częścią Rajdowego Pucharu Polski. Rajd Karkonoski charakteryzował się kompaktowością. Zarazem była to jedna z najbardziej wymagających tras w Polsce, składająca się z wielu zakrętów i m.in. szutrowej nawierzchni OSów.

Rajd Karkonoski nie był najstarszą imprezą samochodową w Polsce, ale był prestiżowym i ważnym wydarzeniem. Brali w nim udział najważniejsi i najbardziej utytułowani polscy rajdowcy. To tu swoje pierwsze zwycięstwo w RSMP miał zdobyć Tomasz Kuchar. Jeździli tu też Leszek Kuzaj, Janusz Kulig, Kajetan Kajetanowicz, Krzysztof Hołowczyc czy Łukasz Habaj.

Niestety, mimo zaangażowania polskich rajdowców, Rajd Karkonoski utracił miejsce na mapie RSMP. Ostatnia impreza pod tą nazwą i o tej randze odbyła się tu w 2015 roku. Była to trzydziesta i jak na razie ostatnia odsłona wyścigu. Zwyciężył w niej zaś wspomniany wyżej Łukasz Habaj.

Historia rajdu karkonoskiego w zarysie

Pierwsze wyścigi w okolicy Jeleniej Góry zorganizowano już w 1980 roku. Powstały one z inicjatywy Automobilklubu Karkonoskiego – w rok po jego utworzeniu. Początkowo był on jedynie rundą mistrzostw strefy Południowo-Zachodniej Polski. Dopiero w 1989 roku Rajd Karkonoski awansował do rangi rajdu ogólnopolskiego, by już rok później stać się częścią Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Kolejne parę lat minęło i w 1994 roku Rajd stał się elementem Mistrzostw Europy. W latach 2001-2002 była to druga najważniejsza impreza rajdowa w kraju. Wszystko to zasługa dobrej organizacji wydarzenia oraz ogromnej pasji osób odpowiedzialnych za przygotowanie wyścigu.

Niestety, po roku 2002 nastąpiła pięcioletnia przerwa, w czasie której trasy w Kotlinie Jeleniogórskiej nie były wykorzystywane przez rajdowców. Wyścig powrócił w 2008 roku na osiem lat. W tym czasie siedmiokrotnie stanowił rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, a po jednym razie wchodził w skład Rajdowych Mistrzostw Europy – w 2008 roku – oraz Rajdowego Pucharu Polski – w 2010 roku. Niestety, trzydziesta edycja wydarzenia, czyli ta z 2015 roku, okazała się być ostatnią w historii wyścigu. Zarząd Automobilklubu Karkonoskiego nie zdecydował się zgłaszać imprezy do terminarza RSMP w kolejnym roku w dużej mierze ze względu na – jak mówił ówczesny Dyrektor RK – wypalenie i brak radości z tego, co się robi. Liczył jednak na powrót w kolejnych sezonach – ten jak dotąd jednak nie nastąpił.

Zwycięzcy Rajdu Karkonoskiego

W czasie gdy Rajd Karkonoski był częścią RSMP, ERC2 i RPP event wygrywali:

  • Janusz Kulig z pilotem Jarosławem Baranem – 1998, 1999 i 2000 rok
  • Bryan Bouffier z pilotem Xavierem Panserim – 2008, 2009 i 2011 rok
  • Paweł Przybylski z pilotem Krzysztofem Gęborysem – 1990 i 1994 rok
  • Marek Gieruszczak z pilotem Markiem Skrobotem – 1991 i 1993 rok
  • Kajetan Kajetanowicz z pilotem Jarosławem Baranem – 2012 i 2013 rok
  • Marian Bublewicz z pilotem Ryszardem Żyszkowskim – 1992 rok
  • Bogdan Herink z pilotem Barbarą Stępkowską – 1995 rok
  • Robert Herba z pilotem Arturem Skorupą – 1996 rok
  • Robert Gryczyński z pilotem Tadeuszem Burkackim – 1997 rok
  • Tomasz Kuchar z pilotem Maciejem Szczepaniakiem – 2001 rok
  • Leszek Kuzaj z pilotem Erwinem Mombaertsem – 2002 rok
  • Paweł Hankiewicz z pilotem Agnieszką Wierzchowską – 2010 rok
  • Wojciech Chuchała z pilotem Sebastianem Rozwadowskim – 2014 rok
  • Łukasz Habaj z pilotem Piotrem Wosiem – 2015 rok

Ścigali się oni w takich autach jak Audi Coupe Quattro, Toyota Celica GT4, Ford Sierra RS Cosworth, Renault Clio Maxi, Toyota Celica ST185, Renault Megane Maxi, Ford Escort WRC, Toyota Corolla WRC, Peugeot 206 WRC, Mitsubishi Lancer EVO IX, Peugeot 207 S2000, Citroën C2 VTS, Subaru Impreza RT, Ford Fiesta R5.

Rajd był ceniony za atrakcyjny układ tras, niełatwy technicznie, wymagający charakter i sympatyczną atmosferę. Podkreślano jego zróżnicowanie, jako że zdarzały się tu odcinki szerokie i gładkie oraz wąskie niemalże na szerokość auta. W rywalizacji brali udział nie tylko wybitni kierowcy, ale i sam wyścig dostarczał wielu emocji, a jego wynik często trudno było przewidzieć. Sukces wymagał perfekcyjnego czytania drogi i podejmowania ryzyka. A jeśli do tego dochodziły niesprzyjające warunki atmosferyczne – było szalenie trudno.

Comments are closed.