6 sierpień 2020
Category:
Blog
Comments: Możliwość komentowania Historia marki c – perła w portfolio General Motors została wyłączona

Historia marki c – perła w portfolio General Motors

Chevrolet to prawdziwa legenda, jedna z najstarszych i najważniejszych marek samochodów na świecie. Już przez ponad sto lat służy kierowcom i to nie tylko w USA, ale i na całym świecie. Niewielu jednak wie, że Chevrolet miał europejskie korzenie. Nie wszyscy pamiętają, że marka miała wiodącą rolę na polskim rynku w okresie dwudziestolecia międzywojennego. I choćby dlatego warto się jej bliżej przyjrzeć.

Chevrolet w Ameryce – narodziny legendy

Być może dziś Chevrolet mocno kojarzy się z USA, ale powiedzmy sobie szczerze – ta nazwa nie ma angielskiego brzmienia. Skąd się zatem wzięła? Jak się okazuje, marka ma europejskie korzenie i zawdzięcza swoje miano Szwajcarowi Louisowi Chevroletowi.

Chevrolet był synem szwajcarskiego zegarmistrza i już od najmłodszych lat wykazywał talent konstruktorski. Początkowo zajmował się jednak rowerami. Nie tylko je tworzył, ale i fascynowały go ich wyścigi. Dzięki tym zainteresowaniom trafił pod skrzydła bogatego patrona, który namówił go do wyjazdu do USA, proponując jednocześnie pomoc w karierze kierowcy rajdowego. Bo i taką pasję miał młody Chevrolet.

Szwajcarowi w wyścigach wiodło się świetnie, a jeżdżąc Buickiem pod okiem Williama C. Duranta, założyciela General Motors, Chevrolet zwrócił na siebie jego uwagę. Mężczyźni zaprzyjaźnili się, a że Louis majsterkował przy samochodach (w 1909 zaczął nawet tworzyć własny silnik), to szybko zawiązała się między nim współpraca. 3 listopada 1911 w Detroit narodził się Chevrolet Motor Car Company.

Zanim wybuchła II wojna – lider rynku i polskie Chevrolety

Mimo początkowych sukcesów (ciepło przyjęty Chevrolet Series C Classic Six z 1913 r.), Louis i William nie mogli się dogadać w kwestii projektowania aut. Chevrolet wolał tworzyć luksusowe, drogie i szybkie auta o wysokich osiągach. Dla sportowców i wyczynowców. Durant upatrywał sukcesu w samochodach tanich i mniej wydajnych. Takich dla zwykłych ludzi. W efekcie Szwajcar sprzedał Amerykaninowi firmę. Nazwa jednak pozostała, a gdy nowy model Chevroleta zawojował rynek, Durant odkupił wcześniej stracone General Motors i połączył ze sobą obie firmy organizacyjnie.

Amerykanin nie zrezygnował jednak z marki, więc kolejni kierowcy mogli się cieszyć zupełnie nowymi Chevroletami. Były to między innymi tanie Chevrolet Series H i Chevrolet Series 490 (bezpośredni rywal Forda T), ośmiocylindrowy Chevrolet Series D, Chevrolet Superior, a przede wszystkim Chevrolet Standard Six – w czasie premiery najtańsze sześciocylindrowe auto na rynku, które pozwoliło wybić się firmie nad konkurencję. Chevrolet szybko stał się jedną z trzech głównych marek samochodowych USA – w 1927 roku miał na koncie milion sprzedanych aut. Wraz z Fordem i Plymouthem należał do „taniej trójki” – samochodów, które były przeznaczone dla najmniej zasobnych klientów.

Warto dodać, że Chevrolet działał w tym okresie nie tylko w USA, ale i w innych krajach. W Polsce aż do II wojny światowej  istniała fabryka w Warszawie, a marka była jedną z najbardziej popularnych w kraju. Miała opanowaną nawet połowę polskiego rynku. Zresztą, słynny samochód pancerny „Kubuś” powstał właśnie na bazie ciężarowego Chevroleta. Zaczęło się wszakże od Kopenhagi w 1923 r. Później były kraje skandynawskie i bałtyckie, Wielka Brytania, Austria i Niemcy, Czechy, Rosja… Chevrolet zniknął jednak z Europy w 1968 r. Powrócił do niej na krótko dopiero w XX wieku.

Ikony amerykańskiej motoryzacji – Corvette i Camaro

Po wojnie przyszedł czas na jeden z najważniejszych modeli Ameryki. Chevrolet w 1953 roku dał światu pierwszą generację Corvette – oznaczaną dziś jako C1. To dwumiejscowe auto oferowało sportową wydajność, luksusowy charakter i drapieżny wygląd, stając się legendą motoryzacji. Ale nie od razu – początkowo nie przyjęło się dobrze, ale wprowadzenie opcji z silnikiem V8 w 1955 r. i uaktualnienie stylistyki w 1956 r. wszystko zmieniło. Corvette stało się sportowym samochodem Ameryki. C1 jako jeden z pierwszych modeli pozwalał wybrać nadwozie w wersji hardtop – jedna z wielu innowacji Chevroleta. Corvette od tego czasu stanowi marzenie wielu fanów motoryzacji. Ten amerykański samochód doczekał się aż 8 generacji, a niektóre modele – jak Chevrolet Corvette Sting Ray z 1963 r. – są prawdziwymi ikonami designu.

Równie ważny był inny samochód – Chevrolet Camaro z 1967 r.. Auto powstało jako odpowiedź na kompaktowego, sportowego Forda Mustanga. Tak narodziła się rywalizacja, która do dziś rozpala dyskusje miłośników motoryzacji. Pytanie Camaro czy Mustang wciąż nie ma odpowiedzi. Jedno jest pewne – pierwszy Camaro to dziś legendarny „pony car”, a jego wersje – Chevrolet Camaro SS, Camaro RS, Camaro Z/28, Camaro ZL-1 – do dziś budzą emocje wśród fanów szybkich samochodów. Nic dziwnego, że postało ich aż osiem generacji.

Chevrolet Camaro 2SS

Oczywiście, marka Chevolet to nie tylko Corvette i Camaro. Sukcesem był chociażby mały i bardziej ekonomiczny Chevrolet Vega, który sprawdził się w latach siedemdziesiątych, kiedy nastąpił kryzys paliwowy. Dobrze przyjmowano model Chevrolet Caprice – przeznaczony dla bardziej wymagających kierowców, szukających czegoś bliższego klasie premium. Wcześniej powstał zaś Chevrolet Corvair, który stosował tylny układ silnika z chłodzeniem powietrzem, co stanowiło nowość na amerykańskim rynku. W efekcie już w 1979 r. Chevrolet mógł cieszyć się, że udało mu się wyprodukować 100 milionów aut. Oczywiście nie wszystkie modele były udane. Chevroletowi zdarzały się zarówno hity, jak i kity. Sukcesy były jednak na tyle duże, że marka przetrwała nawet trudny okres, gdy koncern General Motors ogłosił bankructwo w 2009 r. i przestał produkować auta takie jak Pontiac, Saturn czy Hummer. Chevrolet dziś wciąż pozostaje na szczycie.

Legenda Chevroleta – ponad sto lat sukcesów

Bez Chevroleta przemysł samochodowy wyglądałby zupełnie inaczej. Chevrolet to mnóstwo innowacji i niezwykle ważna marka jeśli chodzi o rynek samochodowy i jego rozwój techniczny. To właśnie ta firma jako pierwsza wprowadziła na rynek auto z silnikiem V8 w 1917 r., w 1934 zastosowała niezależne zawieszenie przednie, a już w latach 50 automatyczną skrzynię biegów. To Chevrolet stworzył w latach 30 XX wieku pierwszy samochód, który może być nazywany SUVem (Chevrolet Suburban Carryall), a przynajmniej był jednym z prekursorów tego rodzaju segmentu aut. To dla Chevroleta pracował Harley Earl – jeden z najbardziej utalentowanych i znaczących projektantów samochodowych w XX wieku.

chevrolet maska

Chevrolet zyskiwał zwolenników na całym świecie dzięki nowoczesnej konstrukcji oraz przystępnym cenom. Od Classic Six, przez takie modele jak kultowe Chevrolet Corvette i Chevrolet Camaro, po przystępne Chevrolet Impala, Chevrolet Cruze, Chevrolet Aveo, Chevrolet Captiva, Chevrolet Orlando czy innowacyjny, elektryczny Chevrolet Volt, marka zaprezentowała światu wiele ciekawych samochodów. Wiele z nich zapisało się w historii motoryzacji. Firma zawsze oferowała swoim klientom jak najwięcej w zakresie technologii i designu. Być może Chevrolet zniknął z polskiego i europejskiego rynku, ale to wciąż marka, która jest ważna dla klientów na całym świecie i która nadal ma ogromny wpływ na motoryzację. Z pewnością przez kolejne 100 lat wciąż będzie jednym z liderów na rynku i można się spodziewać tego, że projekty samochodowe Chevroleta jeszcze nie raz zrobią na nas wrażenie.

Comments are closed.