13 grudzień 2020
Category:
Blog
Comments: Możliwość komentowania Cadillac – historia marki została wyłączona

Cadillac – historia marki

Cadillac to amerykański producent luksusowych osobowych aut. Firmę założył w 1902 roku Henry Leland. Nazwa marki pochodzi od nazwiska służącego u króla Ludwika XIV, Francuza Antonine’a de la Motte Cadillaca. Rok po otwarciu przedsiębiorstwa, zostało wyprodukowane pierwsze auto z silnikiem mającym moc 10 KM. 

Najważniejsze zasady marki – jakość i innowacyjność 

Marka Cadillac od początków istnienia przywiązywała sporą wagę do jakości produkcji, co się bardzo opłacało, ponieważ do dzisiaj firma ta kojarzona jest z luksusem i najwyższą jakością. Tymi samochodami jeździli aktorzy, piosenkarze, jak również prezydenci Stanów Zjednoczonych. 

Konstruktorzy amerykańscy chcieli wyróżniać się innowacyjnością praktycznie na każdym kroku, zakładając w zaprojektowanych modelach po raz pierwszy między innymi: reflektory uruchamiane z pozycji deski rozdzielczej, klimatyzację, silnik V8, elektryczny rozrusznik, czy też elektryczne oświetlenie. 

Skąd wzięła się nazwa Cadillac i jakie były pierwsze sukcesy tej marki? 

Chociaż firma Cadillac kojarzy się nam nieodzownie z USA, to jej nazwa jest tak naprawdę francuska i pochodzi bezpośrednio od nazwiska Antoine de Lamothe-Cadillac, którego znamy jako założyciela miasta Detroit, które z upływem czasu zostało przekształcone w centrum samochodowego przemysłu amerykańskiego.  

Pierwszymi autami powstałymi pod marką Cadillac, były modele ,,30″ i ,,A”. Zdobyły one na tyle dużą popularność, iż w 1909 r. firmą tą zainteresował się, a później przejął cały koncern General Motors. Tego samego roku, został zastosowany po raz pierwszy czterocylindrowy silnik. Auta firmy Cadillac wyróżniały się przede wszystkim nowoczesnymi rozwiązaniami w zakresie technologii. Modele, które zostały wyprodukowane w 1912 r., miały już rozrusznik elektryczny, jak i oświetlenie elektryczne. Technologia tworzenia silników typu V ciągle się rozwijała po to, ażeby w latach 30 możliwie było zaprezentowanie silników V12, jak i V16, które było paliwożerne i naprawdę potężne. 

Czasy II wojny światowej były dla historii Cadillaca zdecydowanie martwym punktem, ale jeżeli ktoś uważał, iż ta firma zniknie ot tak z mapy motoryzacyjnej, to był w dużym błędzie. 

Marka Cadillac stała się motorem napędowym dla amerykańskiej gospodarki

Niedługo po wojnie, produkcja samochodów marki Cadillac ruszyła, ale w dość wolnym tempie, niemniej jednak gospodarcze ożywienie sprawiło, iż produkcja tych aut nabrała zdecydowanego rozpędu. Wśród najsłynniejszych modeli z tamtego okresu, trzeba na pewno wymienić Cadillaca Eldorado, który był najmocniejszym autem wyprodukowanym z początkiem lat 50. W połowie wymienionego dziesięciolecia, doszło do powstania drugiej wersji tego modelu, a dokładniej Cadillaca Eldorado Brougham Hardtop. To właśnie w nim zostały zaprezentowane tego typu nowinki, jak zawieszenie pneumatyczne, elektrycznie regulowane siedzenia i szyby, seryjnie zamontowana klimatyzacja, ogrzewanie i radio. Auta firmy Cadillac sprzedawały się w naprawdę sporych ilościach, a można je było zobaczyć pod większością spośród luksusowych domów w Hollywood, ale nie tylko. 

Niestety w końcu musiało dojść do zmierzchu złotej ery marki Cadillac, a miało to miejsce dokładnie w czasie naftowego kryzysu w Stanach Zjednoczonych. Wielkie i pochłaniające mnóstwo paliwa silniki, okazały się być bardzo niepraktyczne. Przez pewien czas w samochodach omawianej marki, montowane były znacznie bardziej ekonomiczne silniki. Kolejnym ciosem okazał się być eksport do USA aut z Japonii. Wydarzenia te miały miejsce w latach 70 XX w. i chociaż Cadillaci produkuje się po dziś dzień, to nigdy nie osiągnęły one tak dużej popularności, jak przed laty. 

Wybrane współczesne modele Cadillaca

Cadillac ATS

Cadillac ATS stanowi próbę zmierzenia się z taką konkurencją, jak Mercedes klasy C, Audi A4 i BMW serii 3. Od japońskiej i niemieckiej konkurencji Cadillac odróżnia się na pierwszy rzut oka. W Europie nie zobaczymy zbyt wielu ATS-ów, niemniej jednak na pewno każdy spośród nich będzie miłą odmianą dla oka. Co poza oryginalnym wyglądem ma nam do zaoferowania model ATS? 

Nierzadko narzeka się na markę Cadillac, iż jest po prostu lepiej podrasowana i lepiej prezentująca się wersja Opla. Jednakże modelowi ATS zdecydowanie nie można tego zarzucić. 

Co bardzo istotne, najmniejszy z samochodów Cadillac, zbudowany został na nowej platformie Alpha, dzięki której możliwe stało się osiągnięcie niemalże idealnego rozkładu masy pomiędzy tylną a przednią osią. Dodać należy do tego wagę 542 kg, jedną spośród najniższych w segmencie, jak i wielowahaczowy układ zawieszenia na dwóch osiach. Dzięki temu wszystkiemu twórcy, mogli spokojnie okrzyknąć Cadillaca ATS najlepiej prowadzącym się autem we własnej klasie. Niewątpliwie do tego typu szumnych, zapowiedzi marketingowych trzeba podchodzić z dużym dystansem. Niemniej jednak Cadillac z pewnością nie ma czego się powstydzić, jeśli porównać go z konkurencją. 

Cadillac CTS

Jeśli porównać model CTS z mniejszym bratem ATS, można powiedzieć iż ten pierwszy to zdecydowanie bardziej doświadczone auto. Pierwsza generacja zadebiutowała dopiero w USA w 2002 roku i spotkała się ze sporym uznaniem pośród rodaków. W rok swojej premiery, Cadillac CTS trafił na podium w konkursie na Amerykańskie auto roku. 

W 2007 r., została zaprezentowana druga generacja tego modelu. Od samego początku auto było skierowane przede wszystkim na rodziny, jak i rosyjski i chiński rynek. Świadczyć mogą o tym miejsca, gdzie produkowano CTS-a – Kaliningrad, Szanghaj, jak i Lansing w Michigan. 

Aktualnie dostępna jest już trzecia generacja. Co bardzo ciekawe, już po 12 miesiącach od jej premiery, koncern General Motors podjął decyzję odnośnie niewielkiego odświeżenia tegoż modelu. Zmiany niewątpliwie nie były zbyt duże, ale jednakże zauważalne. 

Cadillac XTS

Flagowy model Cadillaca to na pewno model CTS, który jest reprezentantem segmentu luksusowego F. W palecie Cadillaca nowy spory samochód zastąpił za jednym razem aż dwa auta – CTS-a i STS-a. 

Pierwsze podejście do XTS-a to prototyp nazywany XTS Platinum. Po prawie dwóch latach na Samochodowym Salonie w Los Angeles, zadebiutowała już jego wersja produkcyjna, która na drogi amerykańskie wyjechała w roku 2012. W pierwszych 12 miesiącach produkcji w samym USA sprzedano aż 15 tysięcy sedanów marki Cadillac. 

Osoby będące miłośnikami amerykańskich, wielkich V-ósemek będą raczej zawiedzeni, gdyż nikt z zarządu Cadillaca nie pomyślał o takim typie silnika w ich najnowszej limuzynie. Jak dotąd w XTS umieszczono wyłącznie jeden silnik, a jest nim 3,6 litrowa V-szóstka (304 KM i 3,6 litra). Specjalnie na chiński rynek został przeznaczony mniejszy czterocylindrowiec. 

Cadillac Escalade
Cadillac Escalade

Comments are closed.